fredag 4 november 2011

Sova hela nattenkuren. En slutrapport.


Nu var det en vecka sedan som jag smygstartade Spiggens sova hela nattenkur. Jag desperatköpte boken i bokhandeln och de som känner mig vet att DET är ett tydligt mått på hur less jag var. Jag orkade inte med leverenstiden på ett par dagar som det skulle innebära att köpa den för billig penning på nätet.

Det har gått SÅ.OTROLIGT.BRA. Jag har ju alltid varit ett Anna Wahlgrenfan men detta är magi!!!
De första nätterna tog läggningen lika lång tid som innan, men han vaknade inte på kvällen och knappt någonting på natten. De gånger han HAR vaknat på natten så har jag kunnat ramsa honom till sömns på max 10 minuter. De senaste tre nätterna har han somnat på två minuter vid samtliga sovpass på såväl kväll som dag och jag har fått väcka (!) honom varje morgon (klockan sju) och efter varje dagslur.
Visst, jag räknar med att det blir återfall o.s.v. Men nu vet jag vad jag ska göra honom för att ingjuta både lugn och säkerhet i honom så jag räknar kallt med att återfallen blir kortvariga.

Och till AWs försvar så har jag inte behövt göra någonting som ens med bästa (värsta) vilja skulle kunna anses vara kränkade, sårande, smärtsamt, våldsamt eller skrämmande för Spiggen.
Hade det varit så, så hade han nog inte legat och sussat som ett lamm eller somnat in under nöjda jollrande.


Alla behöver inte Anna Wahlgren. Många lyckas själva skapa barn som sover lugnt och tryggt om natten. Kanske är dessa mammor extra lugna och trygga till personligheten eller så förstår de sig på barn bättre än andra. Eller så har de blivit begåvade med barn som är trygga av naturen. Jag vet inte. Men vi är många som känner oss osäkra och som skulle göra vad som helst (nästan) för att våra bebisar ska sova på natten. Och för oss finns hjälp att få. For sure.

Jag är så tacksam att jag skulle kunna offra ett lamm!!!

Anna Wahlgrenologi- En annan typ av religion. Men med lika många underverk.

Bild lånad från www.annawahlgren.com

8 kommentarer:

  1. Men vad kul att läsa din blogg, vad fint du skriver om kuren och vad bra du jobbat på :-)

    Hälsa spiggen <3

    SvaraRadera
  2. Nästan så man ska våga på sig en trea. Nu finns det ju hopp om liv om den skulle sova lika dåligt som tvåan gjorde. Jag är helt övertygad om att sömnstörningar i stort är helt normala och inte har någonting att göra med hur föräldrarna är. Det är klart att föräldrar till barn som sovit bra hela tiden vill tro att det är för att dom är så duktiga och trygga. Men efter att först ha fått ett barn som sovit bra och sen ett som sovit kasst förstår jag att det helt enkelt är så att barn är olika från födseln. Vissa sover, andra inte!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jeg har to barn som begge våknet på nettene. Den ene så ofte som hver eneste time. Anna Wahlgren reddet mitt liv. :-) Sånn kjentes det i alle fall den gangen, og begge mine barn sovnet rask stille og fornøyde, og våknet glade og smilende. Jeg fikk ingen følelse av å gjøre noe de kunne ta skade av. Forstår hvilken lettelse du kjenner nå. :-)Har ganske nylig begynt å følge din blogg, og synes du skriver fantastisk herlig og morsomt. Du bringer latter og glede. Takk! :-)

    SvaraRadera
  4. Hege: Tack själv. Vilka fina ord!!!

    SvaraRadera
  5. Haha, det där sista om tacksamheten - SÅ sant!! Jag offrar fan lamm varenda kväll. Och har gjort i 8 månader.

    På ett sätt är jag till och med tacksam för dom första vidriga månaderna (sömnmässigt sett vidriga alltså!) - utan dom skulle jag aldrig vara så tacksam för det här underbara livet. So bring it on - Anna Wahlgrenologi!

    /Angelica

    SvaraRadera
  6. Jag kör Pernilla Whalgren ideologin, den är också jättebra

    SvaraRadera
  7. Vet du vad jag tror? Jo, att det krävs trygga, stabila föräldrar för att få en liten att bli trygg i att sova själv. Oavsett hur man bär sig åt, och vilken metod man använder. Spelar knappast någon roll om någon annan har hittat på metoden. Med andra ord: bra jobbat! Ni är uppenbart bra föräldrar som fixade det :)
    Kramar från en som ivrigt har hejat på! Kicki

    SvaraRadera
  8. Creando: Tror du har helt rätt och det står det jättemkt om i AW. Att det är attityden som är det viktigaste. Är man bara självsäker och tror på metoden så är det enough. Då kan man komma in med en grön och en gul strumpa, ropa på påskharen och dansa en regndans. Spelar mindre roll liksom.
    Du har dessutom en förmåga att alltid säga precis rätt saker!!! Kramar för det. Jättemånga.

    SvaraRadera