söndag 30 oktober 2011

Supergoda fjäskkakor


Idag var vi hemma hos den lättkonverserade nya bekantskapen och hennes familj. Jättetrevligt såklart och så fick vi scones så då kan det nästan inte bli bättre. Spiggen lekte med hennes döttrar som är helt jämngamla med honom, så när som på ett par veckor. Han var superblyg förstås men det släppte lite pö om pö och då hängde han på. Han är ju inte så van vid flickor heller, Spiggen.

För att vara lite snäll så hade jag bakat ett gäng kakor till dem. De blev väldans goda om än inte så snygga.

Ser ju typ ut som hästbajs här men de smakade helt annorlunda.

Fjäskiga kakor i ännu fjäskigare burk.

Här kommer receptet som jag tagit från "Två systrars söta" och sedan modifierat bara en smula.

Havrekakor med vit och mörk choklad
ca 25 st

200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2½ dl farinsocker
1 ägg
2 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 kryddmått salt
½ tsk bikarbonat
7 dl havregryn
100 gram hackad vit choklad
70 gram hackad mörk choklad

Sätt på ugnen på 175 grader
Rör smör, socker och farinsocker poröst. Tillsätt ägg och vatten
Blanda mjöl, kanel, vaniljsocker, salt och bikarbonat och rör sedan ihop det med äggblandningen till en jämn smet.
Tillsätt havregryn och choklad.
Klicka ut smeten på plåt.

Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 12 min. De skall fortfarande vara mjuka när de tas ut.
Låt kakorna svalna på plåten lite och lägg sedan över dem på galler för att svalna helt.

Ät upp dem.



4 kommentarer:

  1. Tack, snälla Annika! Du fick min väntan på att Teodor ska komma hem att bli lite mindre outhärdlig! Jag har varit ensam hemma i flera timmar nu och det känns krypande konstigt. Kakorna står i ugnen och snart ska de ätas upp! Luktar ljuvligt.

    SvaraRadera
  2. Smarr - de måste jag testa!!:)

    SvaraRadera